Gå til hovedindhold

KODA

Bedre brugerrejse og øget konvertering

Musikken spiller – og det gør Kodas nye digitale kanaler også

Derfor skal du betale musikafgift. Det var idéen bag et nyt kampagnesite og et optimeret tilmeldingsflow, der skulle sikre Koda flere betalende brugere. Nøglen til succes blev den gode brugeroplevelse, så der var plads til alle de visuelle Koda-oplevelser, helt tæt på.

Udfordring

Cabana og Kodas samarbejde var oprindeligt sat til frontend-opgaver på Kodas eksisterende hjemmeside og kundeside. Men Koda og Cabana viste sig hurtigt som et godt match, og derfor udviklede samarbejdet sig til, at skulle indebære en ny kampagneside med et optimeret tilmeldingsflow, der skulle hjælpe Koda med at løfte deres vigtigste opgave: at sikre en bæredygtig musikbranche.

Koda sikrer nemlig musikken i dag og i morgen. Den stemningsfyldte baggrundmusik på kaffebaren. De taktfaste beats, som pumper ud af fitnesscenterets højtalere. Den behagelige popmusik, der integrerer sig med frisørsalonens øvrige lydtapet. Vi tænker ikke over det, men musikken, vi hører i det offentlige rum, tilhører altid nogen. Og de skal selvfølgelig kompenseres. Det er her, Koda kommer ind i billedet.

Koda er en musikrettighedsorganisation med ca. 40.000 medlemmer. Koda blev stiftet i 1926 for at "indhente betaling for offentlig fremførelse af værker og at fordele midlerne til rettighedshavere". Missionen er stadig den samme, men Koda har ændret sig markant siden stiftelsen for mere end 90 år siden. I dag har Koda manifesteret sig som en vigtig instans i musikbranchen. Kodas indsats sikrer nemlig, at kunstnerne bliver betalt for deres arbejde i dag - så der kan komme ny musik i morgen.

Udfordringen var derfor at skabe en kampagneside målrettet kunder og med øget fokus på brugerrejse og konvertering.

Løsning

At løfte den gode brugeroplevelse for Kodas målgruppe, handlede om konsistens i rejsen.
Derfor tog vi hånd på kampagnesiden, layout af Kodas årsrapport og deres online selvbetjening, Mit Koda.

Vi greb projektet an via analyse, strategi og design til den endelige udvikling, implementering og drift, så det var nemt for Koda at komme i mål med at udbrede den gode musikkultur.

For hvordan får vi brugerne til at betale? Vi gennemførte kognitive UX-afklaringer og workshops sammen med Koda - og fandt frem til, at den store udfordring lå hos mindre virksomheder, som frisører, caféer og restauranter, der ikke betalte den påkrævede afgift.

Det gjorde brugeropfattelsen til et centralt omdrejningspunkt for processen. Vi arbejdede aktivt med forståelsen bag det at betale musikafgift til Koda - og at give potentielle betalere indsigt i, hvorfor afgiften er nødvendig og meningsfuld. Designet skulle optimere kommunikationen og tilmeldingsflowet - og gøre betaling mere enkel.

Resultat

Resultatet blev en ny kampagneside, der i dag hjælper med at fortælle brugerne om alt det gode, de er med til at støtte. Tilmeldingsflowet er blevet lettilgængelig, overskuelig og gnidningsfri:

Kampagnesiden indeholdt kun helt få klikbare elementer med et tilmeldingsflow, der fungerede som en personlig rejse, der tog brugeren med ét step af gangen. Det aktiverende og visuelle univers blev på den måde en guide ind i de gode Koda-historier, både nu og for fremtiden.

Kontakt os

Thomas Vorgaard