Gå til hovedindhold

Aabenraa Kommune

Kommuneplatformen

Fremtidssikret CMS: Aabenraa Kommune fik ro i maven med Kommuneplatformen

Med Cabanas abonnementsbaserede CMS fik Aabenraa Kommune en teknisk og økonomisk fremtidssikret løsning. Systemet er altid opdateret til nyeste version, og kommunen har i dag overblik over udgifterne for de næste fire år. Det er noget, der giver webgruppen "ro i maven”.

En fremtidssikret løsning med gennemskuelig økonomi

Da Aabenraa Kommunes tidligere CMS løb ud på dato, var det vigtigt for dem at finde en løsning, der var fremtidssikret - både teknisk og økonomisk. Den løsning fandt de med Kommuneplatformen, Cabanas abonnementsbaserede CMS, som ikke byder på uforudsete merudgifter fht udvikling og systemopgraderinger.

“At Cabana er et udviklingsfællesskab, og at økonomien er
gennemskuelig har bestemt været et plus.
Vi kender udgiften de næste 4 år frem, hvilket giver ro i maven.”

Sanne Sieljacks, kommunikationskonsulent i Aabenraa Kommune

Ny hjemmeside og nye funktioner

Aabenraa Kommune fik ikke kun et nyt hovedsite, subsites og intranet, men også adgang til et værdifuldt udviklingsfællesskab, som kommunen allerede fik gavn af i opstartsfasen.

“Flere af integrationerne var allerede klar fra start, mens andre er blevet udviklet i takt med vores arbejde med portalerne," fortæller kommunikationskonsulent Sanne Sieljacks. 

Kommunen har da også selv bidraget med nye løsninger til udviklingsfællesskabet, som nu kan bruges af de resterende kommuner i Kommuneplatformen. 

Cabana udviklede bl.a. en IP range-funktion efter kommunens ønske, så dele af intranettet er lukket for andre end ansatte. En merudvikling til Kommuneplatformens forskellige visninger af kontaktkort gjorde det muligt at integrere kontaktoplysninger fra kommunens AD. En funktionalitet som nu er til rådighed for alle i fællesskabet.

En ressourcebesparende guide og kurser ad libitum

I valget af ny løsning, var det et krav for kommunen at få en leverandør, der kunne levere opdaterede vejledninger og løbende undervisning til kommunens 220 webredaktører. 

Vi vil klart anbefale Kommuneplatformen. Vi mener, at løsningen er fleksibel og fremtidssikret. At der er styr på den økonomiske del for de kommende 4 år er ligeledes et kæmpe plus.

Sanne Sieljacks, kommunikationskonsulent, og Daniel Hansen, digitaliseringskonsulent i Aabenraa Kommune

Aabenraa Kommune gik fra en forældet versionering af Umbraco til Kommuneplatformen, som i dag kører på Umbraco 13.3.2. Alle opgraderinger er inkluderet i abonnementsprisen.

Det gjorde overgangen til det nye system nemmere for webgruppen og de 220 webredaktører i kommunen. Men selvom Aabenraa Kommune kendte til Umbraco i forvejen, var der alligevel meget nyt at lære for webredaktørerne, og her er Kommuneplatformens store online guide en stor hjælp fortæller Sanne Sieljacks:

“At få en portal, der vedligeholdes af Cabana, og hvor vores redaktører altid kan finde relevant hjælp 24 timer i døgnet, har aflastet os i webgruppen. Vores redaktører kan også gå på portalen og tilmelde sig relevante kurser – så mange gange de ønsker dette. Det har helt bestemt lettet webgruppens arbejde, at vi ikke længere skal stå for al undervisning og udarbejdelse af vejledninger.”

En løsning, der er nem at anbefale

"Vi vil klart anbefale Kommuneplatformen. Vi mener, at løsningen er fleksibel og fremtidssikret. At der er styr på den økonomiske del for de kommende 4 år er ligeledes et kæmpe plus. Vi oplever allerede nu et udbytte af udviklingsfællesskabet.

Flere af integrationerne var allerede klar fra start, mens andre er blevet udviklet i takt med vores arbejde med portalerne.” siger Sanne Sieljacks, kommunikationskonsulent, og Daniel Hansen, digitaliseringskonsulent i Aabenraa Kommune.

Læs mere om Kommuneplatformen

Kontakt os

Lærke Helm-Rasmussen

+45 2855 0521

laerke@cabana.dk